Vertrouwen en ontwikkeling

Sociaal jaarverslag 2021

De kracht van het elastiek

In 2021 hadden we - directie, OR en MT - zorgen over de sterkte en veerkracht van ‘het elastiek’. De begrijpelijke moedeloosheid na weer een lockdown gaf ons soms het gevoel tekort te schieten in wat onze mensen nodig hadden. De vraag: “Hoe lang gaat dit goed?” is veel gesteld. Maar als we terugkijken zien we veel waar we met elkaar trots op mogen zijn!

Enorme versnelling
De nu twee jaar durende pandemie heeft voor een enorme versnelling gezorgd in de manieren waarop we ons werk doen: digitaal vergaderen, hybride vergaderen, AI, design sprints, scrumboarding, de vacature DevOps Engineer, wandelcoaching, de nieuwe afdeling Waterdata en Informatie, livestreams vanuit de eigen studio, thuiswerkplek etc. Het zijn allemaal woorden die de ontwikkeling van Aa en Maas in coronatijd markeren. Er zijn vele blijvers. Zoals een digitale inspraakavond over onze dijk met 150 inwoners, die zorgt voor meer deelname en die iedereen de mogelijkheid geeft om via de chat zich te uiten en vragen te stellen. Hierdoor worden meer mensen gehoord en begrepen.

Ontwikkelingsgericht
De medewerkers van Aa en Maas begrijpen dat dit noodzakelijke ontwikkelingen zijn. Sterker nog: zij zijn de dragers van deze veranderingen. Uit een onderzoek naar de kwaliteiten van onze mensen via 230 assessments zien we dat inmiddels 70% meer ontwikkelingsgericht is dan in vergelijkbare andere organisaties. Een mooi cijfer dat past bij onze missie om ontwikkeling te versterken en persoonlijk leiderschap bij medewerkers te stimuleren, om zo onze grote opgaven te realiseren. We willen het beste in onze medewerkers naar boven halen, want dat zorgt voor werkplezier, vitaliteit, kwaliteit en productiviteit.

Trots!
Eind oktober 2021 deden we mee aan het MedewerkersTevredenheidsOnderzoek van onze sector. We hadden verwacht dat door corona de resultaten minder goed zouden zijn. Tot onze vrolijke verbazing was het tegendeel waar: medewerkers zijn onverminderd trots en blij met onze organisatie én hierin scoorden we zelfs het hoogst in de sector!

Zo rond de digitale kerstviering met hartverwarmende bijdragen van velen, was ook duidelijk dat we de begroting nagenoeg gingen realiseren. En sterker nog: de bruto-investeringen gingen ruim over de 100%. Kortom: we kijken terug op een bijzonder jaar. Daarover lees je meer in dit sociaal jaarverslag 2021. Veel leesplezier gewenst.

Het einde van de pandemie lijkt in zicht; het voorjaar laat zich zien!

Pieter Sennema

Noot: Vlak na het schrijven van dit voorwoord brak de oorlog uit in Oekraïne. De beelden en verhalen raken ons. Ons medeleven gaat uit naar iedereen die hierdoor wordt getroffen in de regio en die er vrienden of familie heeft. Laten we er zijn voor elkaar. Vooral nu!

Om dit Sociaal jaarverslag te bekijken kan je je smartphone een kwart slag draaien. Wil je alles beter zien en ervaren? Gebruik dan een computer of tablet.
Sociaal jaarverslag 2021
Vertrouwen en ontwikkeling