Aantrekkelijk

Sociaal jaarverslag 2022

Ontwikkelen in
een turbulente maatschappij

Het jaar 2022 stond in het teken van grote contrasten. In de winter en het vroege voorjaar was kantoorbezoek door corona nog minimaal. Niet fijn, maar we leerden wel nóg beter ook vanuit huis te werken. En toen we later onze zinnen weer mochten zetten op elkaar fysiek zien en samenwerken, waren er nog steeds de vruchten die we konden plukken van goed gefaciliteerd hybride werken. Dat alles, dankzij de fantastische IT-ondersteuning.

Ondanks – of dankzij – corona bleef het ziekteverzuim relatief laag. Heel verdrietig is wel dat zes mensen ernstig ziek werden, waarvan vier ongeneeslijk.

Als een stilstaand beeld in bewegend water, zo zagen wij langzaamaan persoonlijke ambities bij medewerkers ontwaken. Wat hierbij hielp waren de vele talent- en loopbaangesprekken en in het bijzonder de incompanytraining ‘Leiderschap In Je Loopbaan’, een leer- en ontwikkeltraject met wel 32 Vakinhoudelijke Professionals (VIP’s). Ook organiseerden we teamworkshops om elkaar beter te leren kennen en de samenwerking te bevorderen door betere talentbenutting.

De oorlog in de Oekraïne ging gepaard met schaarste op de markt en enorme prijsstijgingen. We dienden anders om te gaan met ons huishoudboekje, met de beschikbaarheid van noodzakelijke grondstoffen en met medewerkers die ook zorgen hadden over de energieprijzen thuis. Gelukkig werd 2022 afgesloten met een cao-akkoord dat omarmd werd door werkgevers en werknemers.

Op de arbeidsmarkt is ongekend veel reuring. In het laatste kwartaal van 2022 vonden 404.000 mensen een nieuwe baan. Bij Aa en Maas stroomden 44 mensen uit en we haalden ook weer prachtig nieuw talent aan boord. Méér van deze pareltjes zijn nodig voor onze organisatie, en zeker voor de invulling van nieuwe rollen op het gebied van artificiële intelligentie en data. Daarom is in 2022 de toon al gezet voor de arbeidsmarktcommunicatie van 2023: eigen medewerkers betrekken via sociale media, contacten met scholen aantrekken, gastlessen organiseren, een aandraagbonus voor medewerkers, meer werkzekerheid en uitdaging bieden aan trainees, stagiaires en bbl-ers. De eerste arbeidscontracten met afspraken over het aflossen van de studieschuld van de nieuwe medewerker zijn al getekend. De landelijke media is dit niet ontgaan en de spin-offs lopen nog steeds.

Dat we vol inzetten op goed en aantrekkelijk werkgeverschap blijkt ook uit onze samenwerking met inclusiviteitsinitiatief Onbeperkte Denkers. Want we willen een inclusieve organisatie zijn met kansen en mogelijkheden voor iedereen, zonder uitzondering. Dit streven is onderdeel van ontwikkeling van de organisatie Kompas, opgestart in 2022. Kompas bestaat uit drie pijlers: Arbeidsmarkt: binden en boeien, werving en selectie en onboarding. Realisatiekracht: een wendbare organisatie die op alle niveaus slim samenwerkt. Duurzame inzetbaarheid: talentontwikkeling, digitale fitheid en hybride werken.

Pieter Sennema

Om dit Sociaal jaarverslag te bekijken kan je je smartphone een kwart slag draaien. Wil je alles beter zien en ervaren? Gebruik dan een computer of tablet.
Sociaal jaarverslag 2022
Aantrekkelijk werkgeverschap