Een jaar van uitersten

Sociaal jaarverslag 2023

Een jaar van uitersten

“Een jaar van uitersten” is wat me te binnen schiet als ik terugkijk naar het afgelopen jaar. Daarbij denk ik als eerst aan de vier collega’s die zijn overleden. Allen te jong en nog vol plannen in hun leven. Ze kenmerkten zich door hun grote betrokkenheid. Ze hielden van hun werk en gingen daar zo lang mogelijk mee door. Die betrokkenheid en liefde voor hun vak zie ik bij veel andere collega’s van ons waterschap terug. Dat geeft me een goed gevoel.

Een ander voorbeeld van betrokken en bevlogen medewerkers zijn onze VIP’pers (Vak Inhoudelijke Professionals). Die komen later in dit verslag ook nog aan het woord. Zij hebben in een gezamenlijk leer- en ontwikkeltraject veel gedeeld en geleerd met elkaar. Zij zijn letterlijk Very Important Persons want zonder hen draait de zuivering niet, werkt de stuw niet etc. (Technische) vakmensen zijn de kurk waarop deze organisatie drijft.

Ook qua weer was het een jaar van uitersten. En dat heeft ons werk behoorlijk beïnvloed. In de late winter en het vroege voorjaar is er veel water vastgehouden. Daar konden we in mei en juni goed gebruik van maken toen er 36 dagen geen druppel regen viel. Maar daarna begon het te regenen en dat hield niet meer op. Het jaar 2023 eindigde zelfs als natste jaar ooit gemeten. En dat hebben we geweten. Zo hebben zo’n 150 collega’s er in de laatste week van het jaar alles aan gedaan om het water met zo min mogelijk overlast te leiden naar de Maas. En ook hier zagen we de grote betrokkenheid van onze medewerkers: een appje op tweede kerstdag om hulp, leidde binnen een half uur tot 25 vrijwilligers.

We zien dit ook terug in het Medewerkersonderzoek. Aa en Maas is opnieuw de beste werkgever van de sector. Een prachtig cadeau van onze medewerkers die hoge cijfers gaven op: de inhoud van het werk (8,2), sociale veiligheid (8,1), betrokkenheid (7,7) en bevlogenheid (7,6). Daar ben ik heel blij mee, want gelukkige medewerkers presteren beter, maken minder fouten, zijn een leukere collega en last but not least: klanten worden beter geholpen.

De investering in medewerkers om te groeien en te bloeien, helpt ook bij het aantrekken van nieuwe mensen. Nog steeds krijgen we, soms dankzij extra inspanning, goede mensen binnen en is het aantal vacatures op één hand te tellen. Ook jonge mensen onder de 35 jaar gaan graag bij ons aan de slag. Vanwege onze arbeidsmarktprofilering hebben we onze werkgeversbelofte opgesteld. Dit deden we samen met onze medewerkers (261 mensen hebben commentaar gegeven), zodat wat we beloven in de organisatie ook wordt waargemaakt (zie Werkgeversbelofte).

Het ziekteverzuim zakt weer langzaam naar het niveau van voor de corona. Een mooi percentage van 4,0%, (landelijk op basis van de eerste drie kwartalen CBS: 5,2%) waarbij langdurig zieken het grootste aandeel vormen. De meldingsfrequentie is 0,9% (een percentage onder de 1,3 wordt gezien als normaal en onder de 1 als een indicatie voor een prettig werkklimaat).

Kortom, dit voorwoord komt van een heel trotse directeur.

Pieter Sennema

Om dit Sociaal jaarverslag te bekijken kan je je smartphone een kwart slag draaien. Wil je alles beter zien en ervaren? Gebruik dan een computer of tablet.
Sociaal jaarverslag 2023
Een jaar van